VideoOvervåket Test

Ofte stilte spørsmål.

FAQ.

Hvilket operativsystem er støttet?

Du kan benytte Windows 7 og nyere, eller MAC OS 9 og nyere.

Hvilken nettleser behøver jeg?

VideoOvervåket Test krever en nyere utgave av Google Chrome.

Hvilke mobile enheter er støttet?

Android 4.1+ og iOS 8.0+, med kamera.

Hva med personvern?

Norsk Test respekterer ditt personvern og oppfyller norske og europeiske personvernlover.

Vi må for øvrig ta opp video og overvåke hva som skjer på datamaskinen for å kunne verifisere at eksamen er gjennomført i henhold til eksamensreglene.

Må jeg installere annen programvare?

Systemet er nettbasert slik at ingen programmer må installeres på din datamaskin.

Du må installere en Chrome nettleserutvidelse.

Du må i tillegg laste ned og installere appen ProctorExam på din mobile enhet.

Hva er kravene til internetthastighet?

Du må ha en god internettlinje med minimum 10 Mb/s opplastingshastighet.

Hvordan identifiseres jeg?

Du må vise godkjent legitimasjon før eksamen startes.

Godkjent legitimasjon er pass, førerkort og bankkort.

Hvilke hjelpemidler kan jeg benytte?

Normalt er ingen andre hjelpemidler tillatt annet enn datamaskinen og mobil/nettbrettet du må benytte under gjennomføringen.

Les eksamensreglene for aktuell test da dette kan variere.

Kan jeg ta pause under eksamen?

Hvis ikke annet er spesifisert er det ikke lov med pause under eksamen.

Hva trenger jeg for å gjennomføre eksamen?

Du må ha en stasjonær eller bærbar datamaskin med webkamera og mikrofon.

Du behøver også mobiltelefon eller nettbrett med Android eller iOS.

Du behøver en god internetthastighet.

Hvorfor fungerer ikke skjermdeling på mac?

Du må trykke mac-knappen (eple) i meny-linja. Vanligvis er denne helt øverst til venstre på skjermen.

Velg "Systemvalg" og klikk så på "Sikkerhet og personvern".

Klikk så på fanebladet "Personvern" og bla ned io menyen til venstre til du kommer til "Skjermopptak".

Trykk på "Skjermopptak" og sørg for å gi Google Chrome tilgang (skal være kryss ved Google Chrome).

NB! For å kunne gjøre slike endringer må man åpne for det ved å klikke på hengelåsen og logge inn med bruker som har tilgang til å gjøre slike endringer.

Det står bare å henger når jeg forsøker å teste webkamera i systemsjekken (windows)

Trykk windows-knappen og så innstillinger:

Trykk så på Personvern (privacy) og velg Kamera i menyen under Apptillatelser:

Dersom det står "Tilgang til Kamera for denne enheten er deaktivert", må du trykke på knappen "Endre" og slå på kameratilgang.

Valget under "Gi apper tilgang til kameraet" må også være på slik det er vist i skjermbildet over

Du må også scrolle helt nederst i dette skjermbildet og sjekke at følgende valg er på:

Dersom noen av disse innstillingene ikke er tilgjengelige for deg, må du kontakte en som har administrator-rettigheter på maskinen og få denne personen til å endre disse innstillingene for deg. Alternativt må du benytte en annen datamaskin for å gjennomføre systemsjekk og eksamen.