VideoOvervåket Test Logo

Informasjon til deg som skal ta VideoOvervåket Test

På denne siden har vi samlet all informasjon som omhandler gjennomføring av en VideoOvervåket Test.

Før du skal ta testen er det viktig av du leser følgende:

  • Hva du må ha tilgjengelig
  • Før eksamen
  • Under eksamen

Har du spørsmål finner du mye informasjon under Ofte stilte spørsmål.

Ditt personvern er viktig for oss. Vi beskriver i detalj hvordan vi ivaretar ditt personvern under Ditt personvern og under Ofte stilte spørmål/Din informasjon, og under Samtykke kan du finne samtykketeksten det er viktig å lese før du gir ditt samtykke til å gjennomføre en VideoOvervåket Test.

OBS! For informasjon om den spesifikk testen du skal ta finner du dette på den enkelte testens hjemmeside.

Bærbar eller stasjonær

VideoOvervåket Test må gjennomføres på en datamaskin, da Google Chrome sin utvidelse for å dele skjerm kun er kompatibel med bærbar eller stasjonær datamaskin.

Datamaskinen må ha webkamera.

Google Chrome

VideoOvervåket Test må gjennomføres med nettleseren Google Chrome.

Last ned Google Chrome.

Legitimasjon

For å identifisere deg krever vi godkjent legitimasjon som pass, nasjonalt ID-kort, førerkort eller bankkort.

Følgende må være synlig på legitimasjon:

  • Passbilde
  • Fødselsdato
  • Navn

Vennligst skjul privat informasjon som:

  • Bankkonto- og kredittkortnummer
  • Passnummer

Smarttelefon eller nettbrett med kamera

Du må benytte kamera på smarttelefon/nettbrett under eksamen.

Denne benyttes til å filme dine omgivelser før eksamen, samt gi oss oversikten over rommet under eksamen.

Du må laste ned appen ProctorExam fra App Store eller Google Play Store.

Appen er kompatibel med Android 5.1 eller høyere og iOS (Apple) 10.0 eller høyere.

God internettforbindelse

Testen krever en stabil linje med minimum 10 Mb/s opplastningshastighet.

Smarttelefon/nettbrett må være koblet til Wi-Fi og være i flymodus.

God belysning

Påse at rommet har god belysning.

Du må være alene i rommet

Det er et brudd på eksamensreglene dersom andre enn deg selv er i rommet.

Resultatet kan da bli underkjent.

Kamera må være i riktig vinkel

Pass på at både web-kamera og kamera på smarttelefon eller nettbrett står innstilt slik at vi kan se deg i begge.

Hjelpemidler

Eventuelle hjelpemidler skal vises fram for kamera under oppstart av eksamen. Ingen andre hjelpemidler enn de som er spesifisert for din eksamen er tillatt.

Informasjon om hvilke hjelpemidler som er tillatt for din test vil du finne på den enkelte testens hjemmeside.

Det er heller ikke tillatt med flere skjermer, nettbrett, osv under eksamen.

Ingen hodetelefoner

Vi må være i stand til å høre hva du hører under eksamen.

Det er ikke tillatt med musikk eller lignende.

Ingen prat (eller synging)

All lyd og tale vil bli analysert for mistenkelig oppførsel.

Ingen toalettpauser

Toalettpauser er ikke tillatt under eksamen.

Ingen kopiering av spørsmål

Det er ikke tillatt å kopiere spørsmål og/eller svar fra testen, hverken skriftlig eller ved skjermdump/bilde av skjerm.

  • OM TESTEN DIN

  • START AV TEST

  • UTSTYR

  • TEKNISKE PROBLEMER

  • DIN INFORMASJON

Hvilke dokumenter er gyldig ID?

For å identifisere deg krever vi godkjent legitimasjon som pass, nasjonalt ID-kort, førerkort eller bankkort.

Følgende må være synlig på legitimasjon:

  • Passbilde
  • Fødselsdato
  • Navn

Vennligst skjul privat informasjon som:

  • Bankkonto- og kredittkortnummer
  • Passnummer
Kan jeg ta pause under eksamen?

Det er ikke tillatt med pauser under eksamen.

Kan jeg ta kontakt med noen under eksamen?

Du kan kun kontakte testleder via chat under eksamen.

Kan jeg bruke hjelpemidler under eksamen?

Ingen andre hjelpemidler enn de som er spesifisert for din eksamen er tillatt.

Eventuelle hjelpemidler skal vises fram for kamera under oppstart av eksamen.

Kan jeg åpne eksterne nettsider?

Kun nettsider spesifisert som hjelpemidler for din eksamen er tillatt.

Hva gjør jeg hvis min smarttelefon kobles fra?

Hvis din smarttelefon kobles fra vil du få opp en melding som ber deg scanne QR-koden på nytt. Hvis dette ikke virker, vennligst steng ProctorExam appen og start den på nytt, eller restart din smarttelefon.

Når mottar jeg mitt resultat?

Du vil få opp en resultatside umiddelbart etter at du har avsluttet testen.

Hvordan starter jeg testen min?

Du vil motta en e-post fra kalender@norsktest.no hvor du finner en lenke for å starte testen.

Jeg har ikke mottatt e-post med link til å starte test?

Ta kontakt med Norsk Test as på vot@norsktest.no eller 7897 3500.

Hva trenger jeg for å ta testen?

Du trenger: en datamaskin (stasjonær eller bærbar), smarttelefon (eller nettbrett med kamera), legitimasjon, en god internettforbindelse og, hvis tillatt, hjelpemidler for den testen du skal ta.

Hvilket operativsystem trenger jeg?

Du kan bruke Windows 8 og høyere, Mac OS X og høyere, ChromeOS, de fleste Linux versjoner (64-bit Ubuntu 14.04+, Debian 8+, openSUSE 13.3+, eller Fedora Linux 24+).
Sjekk hvilket operativsystem du har her.

Trenger jeg en spesifikk nettleser?

Det er påkrevd å bruke siste version av Google Chrome.
Sjekk nettleseren din her.

Hvilken smarttelefon kan jeg bruke?

Android 5.1+ og iOS 10.0+ smarttelefon eller nettbrett med kamera er støttet. Sjekk operativsystemet her ved å bruke din smarttelefon.
OBS! Google Pixel og Huawei P30 og nyere er IKKE kompatible med denne appen.

Hva med min internettforbindelse?

En god og stabil internettforbindelse er påkrevd. Vi anbefaler minst 10 Mbps opplastingshastighet, ping under 25 ms.
Sjekk internetthastigheten din her.

Hvordan kan jeg sjekke om mitt webkamera virker?

Gå til denne nettsiden og følg instruksjonene. Ser du deg selv så virker det.

Hvordan kan jeg sjekke om min mikrofon virker?

Gå til denne nettsiden og følg instruksjonene. Ser du en bølge så virker det.

Skjermdeling - jeg kan ikke trykke på 'Del', den er grå

Du må klikke på den skjermen du skal dele i vinduet over knappene, da blir Del-knappen aktivert (blå) og du kan trykke på den.

Jeg har problemer med min mikrofon og kamera

Klikk her for informasjon om hvordan du kan sette opp mikrofon og kamera.

Hvis jeg bruker mye tid på grunn av tekniske problemer, vil jeg da få lagt til tid på min testgjennomføring?

Så lenge du får startet prøven innenfor test-tiden vil du ha full tid på din testgjennomføring.

Jeg har problemer med min Mac etter oppgradering til Catalina 10.15

Klikk her for råd om å fikse dette problemet.

Hva skjer hvis jeg ikke kan avlegge testen på grunn av tekniske problemer?

Hvis du ikke får startet testen på grunn av tekniske problemer må du ta kontakt med Norsk Test as på vot@norsktest.no eller 7897 3500.

Hvorfor fungerer ikke skjermdeling på mac?

Du må trykke mac-knappen (eple) i meny-linja. Vanligvis er denne helt øverst til venstre på skjermen.
Velg "Systemvalg" og klikk så på "Sikkerhet og personvern".
Klikk så på fanebladet "Personvern" og bla ned io menyen til venstre til du kommer til "Skjermopptak".
Trykk på "Skjermopptak" og sørg for å gi Google Chrome tilgang (skal være kryss ved Google Chrome).

NB! For å kunne gjøre slike endringer må man åpne for det ved å klikke på hengelåsen og logge inn med bruker som har tilgang til å gjøre slike endringer.

Det står bare å henger når jeg forsøker å teste webkamera i systemsjekken (windows)

Trykk windows-knappen og så innstillinger:

Trykk så på Personvern (privacy) og velg Kamera i menyen under Apptillatelser:

Dersom det står "Tilgang til Kamera for denne enheten er deaktivert", må du trykke på knappen "Endre" og slå på kameratilgang.

Valget under "Gi apper tilgang til kameraet" må også være på slik det er vist i skjermbildet over

Du må også scrolle helt nederst i dette skjermbildet og sjekke at følgende valg er på:

Dersom noen av disse innstillingene ikke er tilgjengelige for deg, må du kontakte en som har administrator-rettigheter på maskinen og få denne personen til å endre disse innstillingene for deg. Alternativt må du benytte en annen datamaskin for å gjennomføre systemsjekk og eksamen.

Jeg har en Lenovo-pc og webkameraet virker ikke

Last ned og installer appen Lenovo Vantage fra Microsoft Store:

Åpne Lenovo Vantage og finn Hurtiginnstillinger (det kan være du må scrolle ned på siden):

Trykk på knappen Kamera for å aktivere kameraet.

Hva gjør jeg når jeg ikke kommer videre i systemsjekken?

Hvis du har problemer med systemsjekken bør du sjekke punktene under utstyr. Har du fortsatt problemer kan du ta kontakt med Norsk Test as på vot@norsktest.no eller 7897 3500.

Hvem har tilgang til min personlige informasjon?

Testlederen vil se legitimasjonen du bruker, og vil se og høre hva som skjer i rommet hvor du gjennomfører testen og kunne se hele skjermen din. Ansatte ved Norsk Test vil kunne gjennomgå disse dataene ved klagebehandling og for kvalitetssikring. Dersom tekniske problemer krever det vil ansatte ved video-leverandøren ha tilgang til opptakene for å kunne spore og rette feil. All behandling av gjennomføringsdataene faller inn under norsk personvernlovgiving. Alle som har tilgang til dataene har kun tilgang som er tilstrekkelig for å utføre egne arbeidsoppgaver.

Hvor lenge blir min personlige informasjon og opptak av min eksamensgjennomføring lagret?

Din personlige informasjon og opptak blir lagret i 30 dager før det blir slettet.

Hvor blir mine data lagret?

Dine data lagres hos ProctorExam i Frankfurt, Tyskland.

Hvilken informasjon har testlederen tilgang til?

Testlederen vil se legitimasjonen du bruker, og vil se og høre hva som skjer i rommet hvor du gjennomfører testen og kunne se hele skjermen din.

Må jeg laste ned programvare på min datamaskin?

Nei. Videoovervåket testing er nettbasert. Du må installere en utvidelse i Goolge Chrome som aktiverer skjermdelingen.

Hvordan skjer kontroll av legitimasjon?

Et av stegene ved oppstart av testen er å vise legitimasjon til webkameraet. Det blir tatt et bilde av dette som lagres sammen med testgjennomføringen.

Fortsatt problemer? Prøv ProctorExam Troubleshooting (engelsk) .

Når du tar en videoovervåket test, bør du forvente at personvernet og sikkerheten din er viktigst. Les mer om vår tilnærming for å holde dataene dine sikre.

Hvilke personlige data blir samlet, og hvordan blir det brukt?

Testlederen vil se legitimasjonen du bruker, og vil se og høre hva som skjer i rommet hvor du gjennomfører testen og kunne se hele skjermen din.

Ansatte ved Norsk Test vil kunne gjennomgå disse dataene ved klagebehandling og for kvalitetssikring. Dersom tekniske problemer krever det vil ansatte ved video-leverandøren ha tilgang til opptakene for å kunne spore og rette feil.

All behandling av gjennomføringsdataene faller inn under norsk personvernlovgiving. Alle som har tilgang til dataene har kun tilgang som er tilstrekkelig for å utføre egne arbeidsoppgaver.

Såfremt det ikke er en aktiv klagesak vil alle opptak bli slettet etter 30 dager.

Hvordan vet jeg at mine data er trygge? Hvem har tilgang til de?

Ansatte ved Norsk Test vil kunne gjennomgå disse dataene ved klagebehandling og for kvalitetssikring. Dersom tekniske problemer krever det vil ansatte ved video-leverandøren ha tilgang til opptakene for å kunne spore og rette feil.

Dine data er lagret kryptert på ProctorExam sine servere (AES-256) og i overføring, mens opptak skjer. Data vil ikke bli videreformidlet eller solgt til tredjepart.

Kan testlederen få tilgang til min datamaskin?

Nei, testlederen har ikke tilgang til din datamaskin og kan heller ikke identifisere deg med personlig informasjon.

En testleders ansvar er begrenset til overvåking av din testgjennomføring.

Hvorfor må jeg installere en utvidelse i Google Chrome?

Med denne utvidelsen kan du dele skjermen slik at testlederen kan observere skjermen din under testgjennomføringen.

Vi kan kun se nettsidene du går til under gjennomføringen, vi har ikke tilgang til nettleser-historikken din før eller etter gjennomføringen. Vi har aldri tilgang til filer på din datamaskin.

Når testgjennomføringen din er avsluttet kan du fjerne utvidelsen i Chrome, og slette appen fra din smarttelefon.

Hvorfor er det behov for to kamera?

Måten vi overvåker testgjennomføringen din på er via skjermdeling, webkamera og smarttelefon. To kamera gir bedre oversikt over gjennomføringen og gir ekstra trygghet ved å sikre at det alltid er et kamera hvis et av de skulle feile.

ProctorExam appen bruker kun ditt mobilkamera for å strømme og har ingen tilgang til andre deler av din telefon.

Jeg har fortsatt spørsmål om mitt personvern. Hvem kan jeg kontakte?

Ta kontakt med Norsk Test as på vot@norsktest.no eller 7897 3500.